Wonen en werken in Darwin

27 september 2013 - Darwin, Australië

Het voelt alweer als een eeuwigheid geleden om over Darwin te vertellen maar toch wil ik  jullie graag laten wat ik 3,5 maanden lang in het o zo saaie Darwin heb gedaan. Het thema van Darwin was sparen sparen sparen voor de laatste trip door Australie. Maar als ik nu terug kijk op de tijd was het echt heel leuk en ben ik blij dat ik zo lang in de 'saaie'  stad ben gebleven.
Darwin ligt in Northern Theritory en is een van de hoogst gelegen en daarmee warmste stad van Australie. Bij een stad denk je misschien aan hoge gebouwen en veel verkeer en mensen. Darwin niet. Het leven in het centrum van Darwin waar ik woonde in een hostel was 1 straat. Hierin woonde, werkte en ging ik in uit. Hahaha de enige dagen dat ik uit de straat kwam was om naar de Waterfront te gaan. Een zwembad gemaakt van zout water. Darwin ligt aan de zee maar je kan er niet in zwemmen vanwege krokodillen en dodelijke kwallentjes.

Ik heb in Darwin op twee plekken gewoond en daar heel veel plezier gehad!
Het langst heb ik gewoond in het hostel in een kamer met Jip en Ken, mijn twee road trip buddies. Inmiddels hebben we zoveel tijd samen doorgebracht dat we ons zelf de drie musketiers konden noemen. Met zijn drieen hebben we dikke pret gehad in de kamer. Soms een vierde huisgenoot, een grote visser die er niet raar van op kijkt om in het stapelbed boven mij een partij te gaan liggen sexen, een grote Deen die we the Vicking noemde en de leukste vierde huisgenoot Dave waar ik nog veel leuke avonden en dagen mee heb door gebracht!

Werken en sparen stonden centraal in Darwin. Ik heb heel wat baantjes gehad in Darwin maar de meeste uren gemaakt bij Bakers Delight. Een soort Europese bakker met brood, finger buns, appel dingen en pizza's. Met werk in een bakker lukt het best goed om te sparen! In de weekenden moest ik zo vroeg werken dat uitgaan daarvoor niet echt kon. Naja eigenlijk heb ik daar behoorlijk wat zondagochtenden zonder slaap en nog dronken warme broodjes en pizza's verkocht. Woopsie, gelukkig was er altijd maar 1 collega die door had dat ik niet helemaal nuchter was en natuurlijk Ken die er zelf ook met een enorme kater achter de toonbank stond.
Maar het beste waren de sluitdiensten, dan mocht je alles wat je lekker vond of kon gebruiken mee nemen en aan de arme backpackers geven. De bakker waar ik werkte was in de centrale straat dus iedereen die ik kende in Darwin kwam even buurten bij de toonbank. Het grappigst waren altijd weer die Nederlanders die aan het reizen waren en met zo een accent brood kwamen bestellen dat je na drie woorden al wist dat we landgenoten waren.

Na een paar weken werken kwamen Ken en ik erachter dat we vers gebakken brood konden ruilen voor maaltijden! Goede saver ;) Dus wij namen maar al te graag overgebleven croissants, pizza en broden mee! Denk ook dat daar de bijnaam Bakery girl vandaan komt.

In het tweede huis, buiten de centrale straat, heb ik met Fenna gewoond. Fenna is een nederlands meisje waar ik ook mee woonde in Melbourne. Per toeval kwamen we elkaar tegen! Ik dacht dat ze alweer in NL was! Blije verassing en met mijn buddies Jip en Ken die uit Darwin  vertrokken waren een fantastische vervanging. Met Fenna is het altijd dikke pret en relaxed. Samen hebben we veel boze blikken gekregen omdat we altijd zo blij waren. Danny en Dave (de vierde huisgenoot en mn engelse vrienden) noemden ons dan ook de crazy happy Dutchies. Kan daar wel mee leven geloof ik.

Naast wonen en werken heb ik geprobeerd andere bezigheden te vinden maar in Darwin is er niet veel te doen. Zuipen met de Ieren (daar stikt het van, standaard grap is 'wat is de hoofdstad van Ierland?, Darwin'.
Skaten met Jip of Danny over de Esplanade
Werken bij Sky City
Zwemmen in het zwembad van een resort (verreweg mijn lievelings:) )

Nog veel meer over Darwin te vertellen maar dat zijn beter verhalen om voor in de kroeg te bewaren :)

1. Hans de Heij:
    30 oktober 2013
    Hi dochter lief,
    wat kan je leuk schrijven! En (alweer) veel meegemaakt. Wist niet dat je eigenlijk in een straat leefde in Darwin.
    xxxx van je vader